Matkakertomus Rodokselta

Kalimera

Viikko Rodoksen auringon alla on ohi. Kohde tuntuu olevan suomalaisten suosiossa vastaantulleiden suomalaisturistien määrää laskeskellessa. Eikä ihme, koska palvelu on erinomaista sekä kauniit jylhät maisemat ja ihanan sinivihreä meri hivelee estetiikan hermoja.

Me yövyimme viikkomme Kolymbiassa, Sun Connect Kolymbia Starissa. Sinne saavuimme yöllä bussilla sateen saattelemina. Ystävällinen mies otti meidät vastaan ja niin pääsimme majoittumaan huoneeseemme, joka sijaitsi toisessa rakennuksessa.

Sun Connect Kolymbia Star

Aamun valjettua paikan kauneus vasta paljastui. Parvekkeelta oli näkymät oliivilehtoon ja vuoristoakin näkyi.

Sisäänkäynnin puolelta taas avautui yhdelle kolmesta allasalueesta upea maisema.

Tullessamme yön selkään paikanpäälle ja vielä sateessa mielessä ei ollut, että heräisimme näin kauniisiin maisemiin aamun sarastaessa.

Heti selkisi, että paikasta pidetään huolta ja siivous toimii moitteettomasti. Myös palvelu oli erinomaista. Meille oli jätetty evästä jääkaappiin, koska saavuimme yöllä. Se oli hienosti ajateltu ja eväsleivät ja vesipullojuoma kelpasikin yön pikkutunneilla matkalaisille.

Ensimmäisen päivän valjettua päätimme, että tämä päivä pyhitettäisiin levolle ja itse hotellialueeseen tutustuen. Ensimmäistä kertaa All Inclusesive matkallamme mietimme myös kysymystä mitkä kaikki kuuluu hintaan ja mistä tulee maksaa extraa. Pikkuhiljaa asia valkeni ja altaalla herkuttelimme jo pakettiin kuuluneilla juomilla ja jäätelöillä. Myös pientä purtavaa oli tämän tästä tarjolla kaikkien muiden päivään kuuluneiden isompien ruokailujen ohella. Voin kertoa, että ei nälkä päässyt yllättämään. Jossain vaiheessa viikkoa, mietinkin jo että nyt kyllä odotetaan, että maha kurahtaa ja astellaan pitopöytien ääreen sitten vasta.

Ruoasta puheenollen huomasimme viikon aikana myös, että ruokia jatkojalostettiin seuraavissa kattauksissa mikä oli ihan järkevääkin. Miksi heittää pois hyvää ruokaa, kun voi laittaa sen tarjolle uudella tavalla. Mutta totta puhuakseni vaikka ruokaa oli paljon ja maittavaa niin kyllä sitä viikossa alkaa kaipaamaan koti Suomen ruokapuolta. Eilen palattuamme reissusta joimme maitoa ensimmäisen kerran yli viikkoon ja ai että se maistui hyvälle.

---

Hotellialueen ja talon tavat tsekattuamme laajensimme reviiriämme seuraavana päivänä Kolymbian keskustaan, rantaan ja muuten lähistöllä oleviin paikkoihin.

Kolymbia beach

Tässä hieman kuvia Kolymbia beachista, jonne hotelliltamme oli matkaa noin 300 m. Yhtenä päivänä auringon porottaessa vuokrasimme aurinkotuolit varjon alta yhteishintaan koko helahoito 8 €. Sanoisi, että ei ollut hinnalla pilattu. Mies kertoi myös vielä, että paikan voi varata vaikka koko päiväksi jättämällä pyyheen varausmerkiksi jos esimerkiksi käy välillä syömässä. Kuittia vastaan sai siis olla varjon alla vaikka koko päivän. Meillä toki oli ohjelmassa muuta hotellillamme niin meille riitti ne n. pari tuntia rannalla oloa. Siinä ajassa ehdimme pulikoida hyytävän kylmässä vedessä riittämiin. Pakkohan minun oli myös snorkkeleitani kokeilla, kun ne Suomesta asti olin rehannut mukanani. Ja näkyihän niillä kivasti pikkukalaparvia uiskentelevan kirkkaassa vedessä. Hieman tosiaan liian kylmää omalle hipiälleni vesi oli mutta tulipahan nyt sekin koettua. Aurinko tosin lämmitti vedestä noustua ihon taas pian tulikuumaksi joten varjo tuli kyllä tarpeen. Pikkukivirannoille kannattaa varautua uimatossuin. Nekin meillä oli mukana ja käytössä. Helpompi kävellä rantaa ja merenpohjaa niillä.

---

Eucalyptus street

Kolymbian keskustassa sijaitseva Eucalyptus Street oli heräilemässä uuteen turistikauteen. Kadun molemmilla puolilla sijaisevista putiikeista osa aloitteli uutta kautta ja toiset olivat jo täydessä toiminnassa. Eucalytuspuita leikkailtiin joka pisti puutarhurin silmääni. Yritin saada tuoksua lehdistä, mutta en kyllä varsinaista eukalyptuksen tuoksua haistanut, mutta ehkä se tulee kesän myöden niihin.

Amor Luxury Fashion

Kadun kauppojen joukosta löysin oitin myös oman suosikkini. Amor puodissa suosikeiksi nousi Rodoksella tehdyt korut ja löytyihän sieltä jotain ihanaa lähtestyvää äitienpäivää silmälläpitäenkin. Mutta ei siitä sen enempää, ettei yllätys paljastu 😃

Aasi

Mieleenpainuvaa matkalla oli myös bongata eläimiä yllättävistä paikoista ja erityisesti niitä eläimiä, joihin Suomessa ei joka päivä törmääkkään. Tämänkin aasiin näimme sattumalta polkumme varrella. Siinä se yksinään vietti päivää syöden ruohoa. Rauhallinen tapaus kuin mikä. Näitä elämän pieniä isoja kohtaamisia, joka saa muistonakin mielessä hymyn suupieliin ☺

Tästä tulikin sen verran pitkä postaus jo tähän asti matkaa joten taidampa tehdä oman postauksensa autonvuokrausreissustamme. Siihen asti hyvää kevään jatkoa