Unikoulu

Tämä emäntä on palannut takaisin koulunpenkille, mutta tämä koulu ei olekkaan ihan tavallinen vaan siellä pyritään oppimaan keinoja hyvään uneen. Aika ajoin olen tuntenut itseni todella väsyneeksi ja joskus heräilen keskellä yötä saamatta unen päästä uudestaan kiinni. Illallakin saattaa pyöriä erinäiset asiat päässä niin ettei saa unen päästä millään kiinni. Se tunne kun jokin ihan hyväkin asia jää pyörimään päähän ja siitä piristyy niin ettei se uni malta tulla. Sitten päivät menee joskus tokkuraisena ja pirteyttä olen tuntenut ani harvoin. Minun tapauksessani on kuitenkin näitä parempiakin öitä mutta sitten on sellaisia kausia että on unettomuutta. Näihin olen siis lähtenyt hakemaan apua unikoulusta. Unikoulua on kolme kertaa ja nyt olen käynyt niistä kaksi joten loppuhuipennus odottaa. Niillä kahdella kertaa olen oppinut jo aika paljon asioita. Ajattelin oikein listata niitä ylös omaa muistia ajoittain virkistämään ja jos näistä voisi olla muillekkin hyötyä. Mutta pitää myös muistaa että kaikki on yksilöllistä. Eli mikä sopii minulle niin ei välttämättä sovi sinulle jne. Kokeilemalla itse löytää omat keinot parempaan uneen.

  • Kahvin piristävä vaikutus puolittuu vasta 12 h päästä
    • Itse olen teen juoja ja vain joskus juon kahvia. Teessä on myös kofeiinia siksi olenkin ostanut rauhoittavaa teetä jota juon illalla, aamulla juon kupposen tavallista teetä.
  • Ravinnon vaikutukset uneen 
    • Googlesta voi esimerkiksi laittaa haun: uniruoat niin sieltä saa tietoa "unettavista" ruoista. Itse olen todennut banaanin ja kaurapuuron hyvän vaikutuksen unen saantiin.
    • Hiilihydraattipitoinen ateria ennen kello ilta 6.
  • Liikunnan vaikutus uneen
    • Ei liian raskasta liikuntaa myöhään vaan ennen 6.
    • Kevyt lenkki illalla voi olla hyvä juttu. 
    • Itse käyn vesijuoksuryhmässä jonka tunnit alkaa vasta klo 19.30 eli aika myöhään. Tähän sain hyvän neuvon: Käy kylmävesialtaassa tai ota kylmä suihku tunnin jälkeen niin keho alkaa viilenemään ja valmistautumaan unten maille
  • Ei yli tunnin kestäviä päiväunia vaan pienet torkut piristää mutta ei vie yöunia. 
  • Sohvan nurkassa torkkuminen illasta
    •  Siinä rentoutuu liiaksi niin että keho alkaa laskemaan lämpötilaa samalla lailla kuin valmistautuessa uneen.
  • Näyttöpäätteiden edessä olo piristää
    • Näyttöpäätteiden sininen valo piristää joten illasta ei oikein kannattaisi niitä tuijotella.
  • Venytellen uneen 
    • Niinkuin aamulla pitäisi kismitellä ennen ylös nousua niin myös ennen nukkumaanmenoa tulisi venytellä keho rennoksi. Uskon että netistä löytyy hyviä vinkkejä venyttelyyn.
  • Herääminen yöllä
    • Jos herää yöllä niin ei saa alkaa soimata itseään, että miksi en saa unta jne.
    • Tai jos alkaa miettiä jotain itseä vaivaavaa asiaa niin pyrkiä vain rentoutuneeseen tilaan  pienillä venyttelyillä tai mielikuvaharjoituksilla. Jos jokin asia on yöllä vaivannut ja pohdituttanut niin ota asia käsittelyyn ajan kanssa seuraavana päivänä. Voit laittaa asian ylös paperille ja pohtia päiväsaikaan ratkaisua sille. 
  • Hyvä tuettu kehon ja pään asento. 
    • Asentoa tulisi kuitenkin vaihdella yön aikana ettei aina nuku samassa asennossa ja täten kuormita toista puolta koko ajan
Tässä vinkkejä joita näin yhtäkkiä mieeni olen tunneilta painanut. Itse olen kokenut osan niistä hyödyllisiksi vinkeiksi ja täten saanut unta paremmin kunhan säilyttää viikonloppuisinkin rytmin niissä.




Kauniita ja hyviä unia !

- Marjut-

Kommentit

jaana janatuinen sanoi…
Mielenkiintoista koulua käyt :-)
Hyvä uni on erittäin tärkeää, mutta moni meistä kärsii univaikeuksista.

Hyödyllisiä neuvoja, kiitos niistä.
Minä nukahdan kyllä hyvin, sammun kun saunalamppu. Aamuyöllä alkaa pyöriminen, kivun vuoksi.
Aamuisin saatan herätä myös aivan liian aikaisin :-(
Nämä univaikeudet syystä tai toisesta on kyllä hankala juttu. Unta pitäisi saada riittävästi joka yö että jaksaa sitten taas koko päivän, mutta joskus se vain niinkuin loppuu kesken. Sitten kun kello pirahtaa niin onkin juuri päässyt sikeimpään uneen jälleen ja senhän nyt tietää kuinka takussa sen jälkeen on. Se on se unisykli joka osaltansa noita unia häiritsee varsinkin jos on herkkäuninen ja kevyen unen aikana herää.
Kivut on kyllä oma univaikeusryhmänsä. Itse ajattelisin että siinä ei oikein auta muu kuin yrittää saada kipua lievitettyä mikä voi olla joskus hankalaakin. Tuli nyt mieleen että itselleni ainakin öisin on tullut vieläkin leikkaskohtaan kipuja ja tietenkin ne on voimmakkaimmillaan öisin. :(

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keittiön uusi saareke

Tuoksuköynnös

Lasitettu terassi