Syksyn merkit ilmassa

Humalan käpyjä


Aamuisin alkaa olla jo kylmä töihin lähdön aikaan, joten syksy on pian täällä. Silloin tällöin päivällä kuitenkin auringon paistaessa tuntuu kuitenkin vielä lämpimältä niinkuin kesällä. Jotenkin tuntuu siis, että on menossa jokin välitila tai siirtymä kesästä syksyyn. 

Minä olen aina jotenkin pitänyt syksystä. Oikein lämpimän kesän jälkeen se on ollut vieläkin mukavampaa, koska raikas syysilma on tuonut helpotuksen tukalaan kuumuuteen. Joskus olenkin vitsaillut, että oikeaan maahan olen syntynyt koska Suomessa on harvoin niin paahtavia helteitä joista minä en juurikaan nauti.

Syksy tulon merkit näkyvät jo puutarhassakin. Humala on alkanut tehdä omia käpykukintojaan ja pohdinkin tuossa, että olisikahan näistä humalakävyistä teeaineksiksi. Olihan tämäkin asia pakko googlettaa ja löysinkin tietoa humalakäpy teestä joka voisi auttaa siihen, jos kärsii unettomuudesta. Tämä vielä yhdistettynä kamomillateen kanssa kuulemma on oiva yhdistelmä. 

Korjuukypsiä kävyt ovat silloin, kun niiden väri alkaa muuttua vihreästä kellertäväksi. Ja sitten eikun kuivattelemaan kuivurilla tai jollain perinteisemmillä menetelmillä. Kuivat kävyt voi sitten säilöä paperipussissa tai lasipurkissa.  
(lähde: http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=10719)

Muutenkin minua on tuo kuivattaminen alkanut kiinnostaa. Kuivuri minulla on ollut jo useamman vuoden ja aluksi sillä muistaakseni yritin banaania kuivata, mutta päädyin siihen että kaupan omat olivat parempia. Nyt voisin alkaa kokeilla kuivata sillä tätä humalaa sekä kasvimaalta persiljaa, tilliä ja minttua ( voisi testata minttuteetä kera humalakäpyjen).

Joten eikun kuivattelu puuhiin :)

Kommentit

Suositut tekstit